sobota, 23 lipca 2016

Zasada trójpodziału

   Fotografowany kadr należy podzielić na 3 części poziome i 3 części pionowe. Dzielimy to przez zastosowanie w myślach 2 linii poziomych i 2 linii pionowych w fotografowanym kadrze. W miejscu gdzie linie te się przecinają są punkty mocne naszego zdjęcia, czyli punkty które przyciągają uwagę odbiorcy. Jeśli umieścimy fotografowany element w tym punkcie naszego zdjęcia, to podkreślimy jego znaczenie, fotografia nabierze charakteru dynamicznego i bardziej przemyślanego. Umieszczanie fotografowanego elementu w centrum naszego kadru nadaje efekt statyczny zdjęciu. Kompozycja naszego kadru zależy od naszego zamiaru, to czy umieścimy fotografowany obszar w centrum kadru czy wybierzemy do tego punkty mocne zależy od efektu jaki chcemy uzyskać.

   Na poniższym zdjęciu widzimy słup telegraficzny, który znajduje się w jednym z punktów ostrości. Zdjęcie ma charakter dynamiczny, w ruchu, słup telegraficzny skupia na sobie swoją uwagę. Przy umieszczaniu jednego elementu w punkcie ostrości, zdjęcia mogą sprawiać wrażenie przekrzywionych, dlatego zaleca się aby umieszczać, dla złapania wizualnego poziomu zdjęcia, jakiegoś elementu w innym punkcie ostrości. Należy także, zwracać uwagę na to by nie gromadzić na fotografii zbyt dużo informacji, gdyż wtedy oko nie wie na czym skupić swoją uwagę.
Okolice Stargardu, linie wysokiego napięcia, 1/5s; f22; ISO100



























Na poniższym zdjęciu punkty ostrości nie przyciągają uwagi, lecz centrum kadru, zdjęcie wydaje się być statyczne. Wykonywanie fotografii z elementami wodnymi np. nad morzem można prowadzić przez prowadzenie linii styku woda-powietrze w połowie kadru (jak na poniższym zdjęciu), ale także w 1/3 kadru, od dołu bądź od góry.

Paryż-Francja, 1/160s; F9.0; ISO200


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz